Selecteer een pagina

Er was eens een houthakker…..

Op zijn eerste dag bij zijn nieuwe werkgever ging hij enthousiast aan het werk. Hij kapte achttien bomen. De volgende dag stond hij wat vroeger op, vastbesloten om het nog beter te doen. Hij kapte vijftien bomen. “Ik zal wel moe zijn”, dacht hij. “Morgen gaat het vast weer beter. ”De volgende dag kapte hij er negen, daarna vijf en de laatste dag was hij de hele middag bezig om zijn tweede boom te kappen. Ongerust over zijn toekomst bij het bedrijf ging hij naar zijn leidinggevende en die vroeg hem: ”Wanneer heb je voor het laatst je bijl geslepen? ”Hij antwoordde: “Slijpen? Ik heb geen tijd gehad om te slijpen, want ik heb het veel te druk met kappen.”

Veel bekende Amerikaanse bestselling-auteurs op het gebied van leiderschap, zoals Stephen Covey en John Maxwell, maken in hun boeken veelvuldig gebruik van dit soort houthakkersmetaforen. Welke lessen in zelfmanagement kunnen we als professionals uit deze in managementkringen bekende parabel van de houthakker halen?

Les 1

Zorg voor jezelf. Doe niet zoals de houthakker, die het zo druk had met houthakken dat hij geen tijd nam om zijn bijl te slijpen, maar zorg er liever voor dat je even op adem komt. Daarmee kom je verder dan met stug doorwerken. Het betekent dat er een goede arbeid-rust verhouding moet zijn om scherp te blijven presteren en dat je soms wel eens een stap terug moet kunnen en willen doen om er vervolgens weer twee voorwaarts te maken. Of zoals Covey predikte: ‘Hou de zaag scherp’, ook wel bekend als zijn zevende ‘habit’ van effectief leiderschap. Het gaat hier om je lichamelijke, spirituele, geestelijke en sociaal-emotionele vaardigheden: onderhoud en verbetering van het beste instrument dat je hebt – jezelf.

Les 2

Doe de juiste dingen. Heel veel professionals verspillen uren per dag door de verkeerde dingen te doen en als een kip zonder kop door te werken. Maar een belangrijke eigenschap van zelfmanagement is ook af en toe de tijd nemen om jezelf af te vragen of je nog wel de juiste dingen doet: is een andere aanpak niet veel effectiever?

Veel advocaten zijn bijvoorbeeld druk met het binnen halen van nieuw werk, maar komen tijd te kort om de organisatie goed neer te zetten. Ze werken in hun organisatie, maar werken niet aan hun organisatie. Personeelsbeleid, het bepalen van een visie, missie en strategie, nieuwe markten onderzoeken, aandacht besteden aan de onderlinge samenwerking e.d., het blijft allemaal liggen. Je moet echter de essentiële elementen, je mensen en de organisatie daaromheen, ook aandacht geven om verder te groeien. 

Tip

Doe aan continue zelfreflectie. Je kunt bijvoorbeeld een wekelijkse review houden, waarbij je de week evalueert en de volgende week plant. Tijdens deze review kan je een logboek bijhouden waarin je evalueert in hoeverre persoonlijke doelen zijn bereikt, wat er goed ging en wat minder goed. Dit is ook een moment om kritisch te kijken naar je persoonlijke balans en die van je omgeving.

Een andere bekende houthakkersmetafoor luidt: ‘’Hoe dik een boom ook is, als je elke dag de bijl vijf keer oppakt en een zwaai geeft, gaat de boom uiteindelijk om.’’

Het verhaal dat hierover in managementkringen de ronde doet is dat auteurs Canfield en Hansen van hun boek, ‘Chicken Soup for the Soul’, een bestseller wilde maken en daarvoor advies inwonnen bij vijftien best-selling auteurs. Toen ze dit gedaan hadden wisten ze echter niet meer wat ze moesten doen. Overweldigd door alle informatie blokkeerden ze volledig. In een later boek schrijft Canfield daarover: ‘’To tell the truth, we became a little crazy. We didn’t know where to start.’’ Ten einde raad vroegen Canfield en Hansen advies aan de bekende psycholoog en auteur Dr. R. Scolastico, die hen vervolgens de genoemde houthakkerswijsheid voorhield onder het motto: ‘kleine stappen nemen en die consequent volhouden en dan is succes gegarandeerd’.  Geinspireerd door deze metafoor bedachten Canfield en Hansen een oplossing voor hun eigen situatie, de Regel van Vijf: een methode om doelen of werkzaamheden, waarbij veel op je afkomt effectief en relatief eenvoudig te realiseren. Of de genoemde auteurs nu daadwerkelijk de bedenker zijn van deze inmiddels bekende zelfmanagementtool blijft in het midden; de eerder genoemde Maxwell wil ook nog weleens met deze eer strijken.

Canfield en Hansen committeerden zich aan het nemen van vijf dagelijks uit te voeren acties voor hun doel om van hun boek een bestseller maken en paste dat twee jaar lang gedisciplineerd toe. Het boek is wereldwijd een bestseller geworden.

Les 3

De kracht van herhaling. Veel succesverhalen zijn het resultaat van een heleboel kleine acties, die consequent dag na dag zijn herhaald. Op den duur worden je acties automatismen. Het gaat vanzelf, zonder dat je erover nadenkt.

Tip

Beantwoord de navolgende vragen: ‘Welke vijf eenvoudige, praktische en toepasbare regels kan ik bedenken om mijn doel te realiseren?

Voorbeeld: Stel je wilt voor jezelf beginnen als advocaat of juridisch adviseur. Dan zou je bijvoorbeeld gedurende de eerste 6 maanden de Regel van Vijf als volgt kunnen toepassen:

Dagelijks staan op mijn lijstje de volgende vijf activiteiten:

  1. Advies: advies inwinnen (collega’s, banken, vrienden e.d.)
  2. Contacten: contact met bestaande of potentiele klanten onderhouden
  3. Lezen: in totaal 1 boek per week over startend ondernemen.
  4. Denken: nadenken over missie, visie, strategie, maar ook mediteren
  5. Schrijven: uitwerken van ideeën en plannen.

Tip

Practice what you preach. Volgens Maxwell geldt de Regel van Vijf niet alleen voor personen, maar ook voor bedrijven. Deze aanpak is volgens hem veel concreter en praktischer dan het formuleren van ingewikkelde mission statements en kernwaarden. “Je organisatiecultuur wordt uiteindelijk veel meer bepaald door de dingen die je dagelijks doet, dan door een missie die je aan de muur hangt of de kernwaarden die je op je website zet.”, aldus Maxwell. Menig juridische organisatie zou zich hierdoor aangesproken moeten voelen. Heel pijnlijk als je klantgerichtheid op je website heilig hebt verklaard, maar de juristen vervolgens in de dagelijkse praktijk slecht bereikbaar zijn. Of als je koketteert met de goede work- life- balance binnen je organisatie en je vervolgens je mensen over de kling jaagt door ze crazy veel en hard te laten werken. Helaas voorbeelden te over. Dus wie zichzelf serieus neemt als organisatie formuleert een paar dagelijkse kerngedragsregels en laat de mensen die ertoe doen het goede voorbeeld geven.